Loovüksus ja Kadrioru kunstimuuseum esitlevad:

Dalia Dédinskaité - viiul & Gleb Pyšniak - tšello • Lossimuusika

P 07.12.2025 kell 18:00-19:15
 (A. Weizenbergi tänav 37, Tallinn)

Pühapäev, 7. detsember 2025 kell 18 Kadrioru loss / Kadrioru kunstimuuseum

LOSSIMUUSIKA

Duo 
Dalia Dédinskaité & Gleb Pysniak (Leedu)

Dalia Dédinskaité - viiul
Gleb Pyšniak - tšello

Kava:

Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911)
Fantaasia klaveriprelüüdide teemadel

Maurice Ravel (1875-1937) 
Sonaat viiulile ja  tšellole M.73
   Allegro
   Très vif
   Lent
   Vif, avec entrain


Anatolijus Šenderovas (1945-2019)
Dialogue II viiulile ja tšellole

Pēteris Vasks (s. 1946)
"Castillo Interior" viiulile ja tšellole (2013) 

Georg Friedrich Händel (1685-1759) - Johan Halvorsen (1864-1935)
Passacaglia g-moll viiulile ja tšellole

Koostöös Leedu Suursaatkonnaga


Helilooja Mikalojus Konstantinas Čiurlionis oli ühtaegu silmapaistev kunstnik-sümbolist, kelle muusikaline mõte kajab vastu tema fantaasiarikkas kujutavas kunstis. Erakondne andekus ja suurepärane ning mitmekülgne haridus võimaldasid tal tajuda maailma originaalsel viisil ning öelda sõna sekka Euroopa avangardismi kujunemisloos. Kuue väga intensiivse aasta jooksul (1903-1909) lõi ta kokku 400 muusika- ja 300 kunstiteost.
Čiurlionisel on Leedu kultuuris ja rahvusteadvuses erakordselt tähtis roll. Tema looming pole mitte ainult leedu mütoloogiast ja folkloorist läbi imbunud, vaid ta oli ka patrioot, kes pühendas kodumaale kogu oma loomingu. Kunstikriitik Alexandre Benois nimetas Čiurlionist "saatuse poolt neetud geeniuseks, kes loob ülevaid, sõnulseletamatu tähendusega teoseid".

Sonaat viiulile ja tšellole on teos, mille kirjutas Maurice Ravel aastatel 1920–1922. Ta pühendas selle 1918. aastal surnud Claude Debussyle. Selle esiettekanne toimus 6. aprillil 1922, kus Hélène Jourdan-Morhange mängis viiulit ja Maurice Maréchal tšellot. 

Leedu helilooja Anatolijus Šenderovase muusika on selgelt isikupärane, sellel on oma spetsiifiline modaalne koloriit, improvisatsiooniline karakter, areng ühest temaatilisest motiivis, emotsionaalsus, tugev dramaatiline väljendus ja energia. Tema muusika sisaldab nii idamaiseid mõjutusi kui abstraktsema atonaalse stiili elemente. Helilooja ei pidanud kinni ühest kompositsioonimeetodist, vaid valis igaks uueks teoseks sobivaimad komponeerimisvõtted. Anatolijus Šenderovas pööras palju tähelepanu pühadele teemadele, kasutades Vana ja Uue Testamendi lugusid ja tekste heebrea ja ladina keeles. Tema muusika sobib suurepäraselt Euroopa uue muusika konteksti ning seda esitavad sageli nii Leedu muusikud kui ka esinejad kogu maailmast.

Pēteris Vasks oma teose „Castillo Interjöör“ kohta: »See teos viiulile ja tšellole on kirjutatud 2013. aastal Sol Gabetta ettepanekul. 2014. aasta alguses veetsin mõnda aega ühes rahulikus ja kauges Läänemere ääres paigas mediteerimas. Seal sai keelpilliduo lõpuks oma pealkirja. Austusavalduseks suurele müstikule ja Avila pühale Teresale andsin kompositsioonile nimeks Castillo interjöör. Meditatiivset kompositsiooni katkestavad kahel korral kiired ja energilised lõigud. See on vaimne vertikaal, tee igavese valguse poole ja otse selle kõrval tänane maailm - nii mitmekesine ja täis vastuolusid.«

Virtuoosne viiuldaja ja silmapaistev dirigent Johan Halvorsen töötas 30 aastat Christianias Norra Rahvusteatris dirigendina ja komponeeris lisaks orkestrimuusikale ka arvukalt viiuliteoseid. 1894. aastal tegi ta uhke töötluse viiulile ja vioolale, võttes aluseks Passacaglia Händeli süidist klavessiinile g-moll. Havorsen pani mängu kõik keelpillide võimalikud ja võimatud mänguvõtted ja lõi oma erakordse fantaasia abil hiilgava meistriteose, mille sarnast on raske leida kogu keelpillirepertuaaris.   


Dalia Dédinskaité, riiklike ning rahvusvaheliste võistluste laureaat, on üks väljapaistvamaid noori Leedu viiuldajaid. Ta võitis 2010. aastal peaauhinna rahvusvahelisel võistlusel „Violine in Dresden“, Saksamaal, pärast mida kutsuti teda esitama L. van Beethoveni viiulikontserti prestiižel festivalil „Dresdner Musikfestspiele 2012“. Viiuldaja on andnud kontserte Euroopas, USA-s ja Uus-Meremaal. Ta on esinenud solistina koos Leedu Riikliku Sümfooniaorkestriga, Leedu Rahvusliku Sümfooniaorkestriga, „Dresdner Kappelsolisten“iga ja Dresdeni „Carl Maria von Weber“ sümfooniaorkestriga, mida on dirigeerinud Saulius Sondeckis, Juozas Domarkas, Georg Mark jpt. Aastal 2014 debüteeris Dalia suure eduga Wiener Musikvereinis, kus ta esitas V.Barkauskase „Duettissimo“ maailma esiettekande. Tema lootustandvat talenti märkas ta esimene õpetaja Elena Lašaité. Hiljem jätkas Dalia oma õpinguid professor Jurgis Dvarionase juures, kõige suurema jälje Dalia talendile jätsid siiski Viini ülikooli professori ja Austria viiuldaja Christian Altenburgeri tunnid.

Gleb Pyšniak debüteeris solistina juba 14-aastasena koos Leedu Kammerorkestriga (dirigent prof Saulius Sondeckis) Leedu Rahvuslikus Filharmooniaühingus. Legendaarse tšellisti Natalia Gutmani õpilasena on ta esinenud kõige kuulsamates kontserdisaalides üle kogu maailma, kaasaarvatud Wiener Musikverein, Amsterdami Royal Concertgebouw, Moskva Konservatooriumi suur saal. Ta on soleerinud Moskva Konservatooriumi sümfooniaorkestri, Leedu Rahvusliku Sümfooniaorkestri, Leedu kammerorkestri, St. Christopheri kammerorkestri, Riga Sinfonietta, Porto Sümfooniaorkestri ees. Gleb on saanud kõige kõrgemaid tunnustusi tähtsatel rahvuslikel ja rahvusvahelistel võistlustel. Auhinna on talle üle andnud ka Leedu Vabariigi president Valdas Adamkus riigi esindamise eest välismaal. Tema esimene õpetaja Tatjana Kuc oli tšellisti nõuandjaks muusikalisel teekonnal, mis viis õppima prof Rimantas Armonase ja prof Johannes Meissi juurde. Hiljem täiendas ta end Yo-Yo Ma tšelloklassis, Mstislav Rostropovichi, Silvija Sondeckiené ja Heinrich Schiffi juures. 


Lossimuusika on pühapäevaste kontsertide sari, mille eesmärk on pakkuda kõrgetasemelist klassikalist muusikat ainulaadse akustikaga Kadrioru lossi barokses peasaalis. 

Kadrioru loss on kaunimaid ja tuntumaid ajaloolisi kontserdisaale Eestis. Viimaste aastakümnete jooksul on lossi peasaal pakkunud meeldejäävaid muusikaelamusi nii Tallinna elanikele kui arvukatele külalistele. Siinne muusika esitamise traditsioon on väga pikk, ulatudes 18. sajandisse, kui musitseerimine oli igapäevase õukonnaelu lahutamatu osa. Lossis on üles astunud nii säravaimad eesti interpreedid kui ka rahvusvaheliselt tunnustatud solistid ja ansamblid.
 

Lossimuusika kontserdisarja kunstiline juht on Aare Tammesalu
Korraldajad: Loovüksus MTÜ koostöös Eesti Kunstimuuseumiga


Toetajad:
Eesti Vabariigi Kultuuriministeerium, Eesti Kultuurkapital, Eesti Rahvusringhääling, Tallinna Kultuuri- ja Spordiamet, UNESCO Muusikalinn Tallinn, Kultuurikõla, Pointprint


Täname:
Visit Estonia, Visit Tallinn, Õhtuleht


Korraldaja jätab endale õiguse teha kontserdi kavas ja esinejate valikul muudatusi

Palume kontserdi ajal mitte pildistada ja filmida

Vanusepiirang: Soovitav alates 7. eluaastast
Ratastooliga ligipääsetavus: Olemas
Loe veel

Ürituse ajakava/line-up

Uksed avatakse kell 17:30



Hind:
10.00 € - 35.00 €